Volg ons op Facebook Twitter Google+ Strava

Stap 1: Bepalen van je doelen en de tijd die je daarvoor hebt

Een belangrijk trainingsaspect is: Doel = Training. Dat betekent dus ook dat de eerste stap is het bepalen van je einddoel(en). In het eerste onderdeel heb ik al aangegeven waaraan zo'n doel moet voldoen.De enige beperkende factor is echter de tijd die je hebt om dat doel te bereiken. Zo zou je als doel kunnen stellen om de Marmotte in 2013 uit te fietsen, maar als je dat als ongetraind iemand 5 weken voor aanvang bedenkt, dan wordt dat geen leuke tocht.

Als vuistregel geldt, dat je minimaal 10x de op het doel te rijden afstand moet trainen, binnen een redelijk tijdsbestek. Beter is echter nog om uit te gaan van 10x de verwachte duur van de tocht. Op een tocht met een verwachte duur van 10 uur, zul je dus minimaal 100 uur moeten trainen. Uiteraard hoef je het niet bij één doel te laten. Je kan in je schema meerdere doelen opnemen, mits je maar de vuistregel in acht houdt.

Belangrijk is nu om voor jezelf deze doelen op een rij te zetten in een soort van tijdsbalk. Dit geeft vaak een helder overzicht van hoe de doelen zich in de tijd verhouden. In het voorbeeld wordt dit helder gemaakt.

Stel dat dat ik dit jaar Goud wil halen tijdens een zware monstercyclo, zoals La Marmotte. Deze is 174 kilometer en ik wil binnen 8 uur en 30 minuten binnen zijn. Mijn totale trainingsduur is 24 weken.

Aan het einde van week 12 plan ik een trainingsweekend in heuvelachtig gebied. 4 weken later staat een cyclo met meerdere kortere klimmen, zoals de FietsChallenge op het programma. Om er helemaal klaar voor te zijn plan ik in week 21 nog een trainingsweekend in bergachtig gebied.

Om het geheel een beetje inzichtelijk te krijgen, kun je een tijdsbalk maken, bijvoorbeeld:

                                                 
Week 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
                           
 

Trainingsweekend in heuvelachtig gebied

                       
  Cyclo met meerdere korte klimmen                
  Trainingsweek in bergachtig gebied      
  Monstercyclo, zoals La Marmotte